خدا   عشق    آرامش

خدا عشق آرامش

تک نگاشته ها و احساس های یک مرد از : زندگی و بندگی : خانواده سیاست آینده و خدا و زیبایی ها و دوستی ها
خدا   عشق    آرامش

خدا عشق آرامش

تک نگاشته ها و احساس های یک مرد از : زندگی و بندگی : خانواده سیاست آینده و خدا و زیبایی ها و دوستی ها

ممنون مهری که دادی مهرداد جان

سلام

بهترین برادرانم کسانی هستند که عیب هایم را به من هدیه دهند ( آنها را در خلوت برایم بازگو کنند)

یکی از دوستان که نام قشنگش مهر داد هست، و انشاء الله که همیشه اهل مهر دادن و مهر بخشیدن باشد، 

دو عیب در گفتارم به من هدیه کرده است، و دروغگو و ریاکار خطابم کرده است.

من اولا تشکر می کنم که عیبم را بر اساس حدیث بهم هدیه کرده ای که مراقبت کنم و هشدار باش ایشان را جدی بگیرم.  

در مورد دروغگو بودنم، به مولا همیشه سعی کرده ام که هرگز دروغ نگویم چون دروغ مبداء همه ی بدیهاست

اگرچه  به خاطر حفظ مصالح عالی تر و در راستای اطاعت فرمان خداست گاهی توریه می کنم. و توریه و تقیه از راهها و مجوزات شرعی هست که با رعایت شرایطش اشکال ندارد.  

اما در مورد ریا یک تحقیق و جستجوی مختصری کردم و بعضی مطالبی را جمع کردم که تقدیم می کنم:

 با این هدف که مبادا ناخواسته مرتکب ریا بشیم که باعث بطلان اعمال هست.

خب در تعریف ریا آورده اند:

ریا از جهت لغوی از رؤیت مشتق شده است و به معنی طلب منزلت و مقام در قلوب مردم به وسیله ارائه اعمال نیک می‌باشد.

 

پس قلمرو ریا به وسیله ارائه اعمال و رفتار هست که به نیت بر می گردد در انجام آن عمل که نیت خودنمایی و برای خوش آمد یا اهداف دیگر هست.

من حقیر اینجا که عمل  و رفتاری پیش شما انجام نمی دهم که نیتم خودنمایی باشد . من دارم از کاری که در گذشته و در خلوت خودم انجام داده ام و تمام شده است و انشاء الله که با نیت رضای خدای خوبم انجامش داده ام، آن را اینجا گزارش می دهم که این کارها را کرده ام.

اگر چه خود همین گزارش دادن هم اگر رفتار حساب کنیم باز بستگی به نیت من دارد که ریایی بشود یا نه.و خدا شاهد هست که به هدف توصیه و خیر رسانی و انجام 

کار نیک توسط خودم و شما عزیزان هست. 

پس اگر به نیت این خودنمایی باشد که خودنمایی کنم خب طبعا ریاست و از این بابت شرمنده ام.

 اما اگر نیتم این باشد که های خوبان خوب من این را انجام دادم ، توصیه می کنم که شمام انجام بدهید. 

این را فکر نمی کنم ریا باشد این هم حدیث و گزارش از نعمت توفیقی هست که نصبیم شده و هم توصیه به حق و خیر برای عزیزانم هست. 

این را فک نکنم که به نیتم بر می گردد، ریا باشد. و هیچ کس هم در قلب و جان طرف راه نداره که از نیت او با خبر باشه که به چه نیتی انجام داده است، مگر با ادله و بینه های واضح . پس به راحتی نمی توان متهم کرد که فلانی به نیت ریایی انجام دادی چون نیت افراد فقط خودشان آگاه هستند و به خودشان مربوط و معلوم هست.

ضمن اینکه ما یکسری موارد مجاز برای نشان دادن اعمال به دیگران داریم که می گویند: در بسیاری از موارد انجام کاری به صورت آشکار، ریا محسوب نشده، بلکه به آن توصیه شده است. مثل انجام آشکار اعمال نیک و صالح به قصد تشویق دیگران، یا به قصد تبلیغ دین، یا مبارزه با وسوسه‌های شیطان.[۲۲]

و خداوند تعالی هم در قرآن کریم ریا را در اعمال و رفتار اشاره کرده است . مثل اعمال عبادی مثل نماز و انفاق و .... چنانکه می فرماید: «ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یرائون و یمنعون الماعون؛ 

 وای بر حال نمازگزارانی که از نماز خویش غافلند آنان‌که ریاء می‌کنند و احسان و نیکی به فقراء را منع می‌کنند». و می‌فرماید: «یراءون الناس ولا یذکرون الله الا قلیلا [۲]

 منافقین... با مردم ریا می‌ورزند و خدا را جز‌ اندکی یاد نکنند». و می‌فرماید: «کالذی ینفق ماله رآء الناس 

 مانند کسی که مالش را برای ریا انفاق می‌کند. (صدقات خویش را با منّت و آزار، تباه نسازند». و می‌فرماید: «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا ولا یشرک بعباده ربه احدا  (ای رسول ما به امت بگو من...) پس هرکس به دیدار پروردگار خویش امیدوار است عمل صالح انجام دهد و در پرستش خدای خویش کسی را با او شریک نکند».

 

خدایا از شرور انفس مان و وسوسه های شیطان به خودت پناه می برم

این توضیحات من حقیر در جواب شما عزیزی که دروغگو و ریاکار خطابم کردی.

اگر باز هم موردی بود ممنون میشم بهم تذکر بدهید.

با تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام، سالی پر از توفیق و بندگی و سعادت و خوشبختی برای همه خوبان آز خداوند متعال خواهانیم .

یاعلی 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.